Velkommen!
Så fint at du fant veien inn på siden
min! Jeg blir utrolig glad om du legger igjen en liten hilsen etter deg!


onsdag 28. juli 2010

Fin gammel sofa

Vi har en fin gammel biedermeiersofa som vi har arvet etter svigerfar. Den har for mange år siden stått på et havne/loskontor i Oslo, og da sikkert vært et stasmøbel. Min mann vil jo da veldig gjerne ha med seg denne til vårt nye hus, men fargen da.....!


Tidligere passet denne perfekt inn i vår stue, men det er noen år siden. Stilen vil jo bli lys og da hadde det nok vært finest å trukket den om, men det er nok litt av en jobb tror jeg.  Ser ut som mesteparten må demonteres.


Den er ikke spesielt behagelig å sitte på heller, men kattene et veldig glad i å ligge her. Den ble en gang for over 30 årsiden trukket i et ullstoff som har holdt seg bra i alle år. Så ullstoff er vel kanskje tingen igjen.


Tror ikke jeg vil male den hvit, men finne et stoff enten i ull eller lin, med linfarge. Det tror jeg kunne bli fint. Har søkt litt på nettet etter lignende og funnet noen fine eksemplarer.



Denne synes jeg er bare lekker, men den er jo malt hvit da, og det trenger jeg nok ikke tenke på å nevne engang her i huset :))


Ikke verst i brun med lyst stoff heller da. Ser for meg at jeg skal ha den stående i entrèen/hallen.


Spørst om ikke denne idèen må bearbeids litt her i heimen gitt..hehe.
(bilder funnet på google)

En sofa til besvær

4 kommentarer:

Blått til lyst sa...

Oj og okk, sann! Her kjente jeg meg veldig igjen!
Det er sannelig ikke lett med slike "arvesynder". Ganske ubrukelige og ofte ikke helt vakre, men hva gjør man? Selv om vi har et stort hus, og kan stappe klenodiene inn på avsidesliggende og lite brukte rom, er de meg ofte en sann plage.
Tror løsningen din med lyst stoff mot det mørke treverket - som jeg heller ikke ville malt - er veldig god. Har noen slike ønsker jeg også, men vinner ikke lett fram. Det er noe med å bruke mange penger på møbler som ikke er så veldige brukbare og som noen liker som de er....
Lykke til med ditt prosjekt!
Sommerhilsen Liv

AG sa...

Så lekker! Tror den kan bli veldig fin i mørk med lyst stoff:)
Ha en fin kveld!
Klem AG

Home By Virginia sa...

Kjempe fin... ☺ Jeg hadde nok malt den hvit med beige linstoff (Slik som på det første bildet du viser)... Men hadde jeg arvet den så tror jeg at jeg ville ha behold en mørk med et lyst stoff... ☺

Spennende å se hva du bestemmer deg for... ☺

Klemmer fra MV ♥

Hjertedamas blogg sa...

Nydelig sofa!!!! ville bli lekkert med lyst stoff til!! Syntes jeg, da:DDDDD Har selv en gammel sofa fra ca 1880, som jeg skal trekke om,- sannsynligvis med lyst stoff. Men den er såpass dårlig stand, at det den må totalt restaureres. Men jeg gleder meg til og sette i gang med jobben. Skal på kurs for og få gjort det:DDDDD Hjertedama/ Grethe