Velkommen!
Så fint at du fant veien inn på siden
min! Jeg blir utrolig glad om du legger igjen en liten hilsen etter deg!


onsdag 18. august 2010

Så har vi begynt...

I går kom det gravemaskin med fører for å begynne å grave ut til huset. Så da er vi igang og byggingen er en realitet. Har liksom ikke helt skjønt at det skal skje før nå, når det plutselig skjer på ordentlig. Men en liten nedtur i det hele er jo at Skidstahus ikke klarer å levere huset til den datoen vi har satt. I utgangspunktet bestilte vi huset til 15. sept, men dette skjønte vi fort at ikke kom til å skje da de klarte å somle bort 4 uker på søknadspapirene. Så var det å sette ny leveringsuke. Vi ønsket da senest uke 40 slik at vi skulle slippe å sette opp hus i snøvær. Dette klarer de ikke heller. Men de skulle klare det til uke 43! Så da har vi nå tatt den avgjørelsen at vi utsetter levering til våren. vi har det jo ikke noe travelt med å komme oss ut av det huset vi har i dag, og vi har god tid til å planlegge resten.

 
En annen "overraskelse" får vi når vi måler høyder på tomta. I utgangspunktet er det en flat tomt, med litt helling ut mot jordet. Men når vi har fått satt høyden på gårdsplass og gulvhøyde i hus, finner vi fort ut at den "lille" hellingen fort blir til en nivåforskjell på ca 1 meter. Da må vi til å fylle opp mye mer enn vi hadde tenkt i utgangspunktet.


 Men med hjelp av en en dyktig gravemaskinfører så finner vi nok ut av dette også. Og dyktig er han ja. Ha fant en liten avbitertang liggende i gresset på tomta mens ha satt i maskinen, så da var det bare å plukke den opp med skuffa, svinge skuffa bort til gubben å si: "her er tanga di!" Jeg blir imponert av slike maskinførere gitt, han klarer å gjøre det finere med maskinskuffa enn andre med spaden. Men så har han vel kjørt maskiner siden han var en neve stor også.
 


Vi fortsetter å gjøre ferdig alt grunnarabeidet nå i høst, slik at når våren kommer er det klart til å bare sette huset opp. Det er en god jobb bare med dette også. Tenk alt man gjør under bakken for at man skal bygge hus, men som ingen ser etterpå.


Skjønner nå også at jeg må tenke litt annerledes på hageplanleggingen en jeg har gjort tidligere. Det blir er par stablesteinsmurer her ihverfall, men det har jeg jo egentlig ønsket meg så det gleder jeg meg bare til. Ut å plukke naturstein.






Venter på våren




2 kommentarer:

anne g sa...

å pokker! nedtur så det holder å vente til våren!! men da har du lengre tid på å planlegge da, hagen ihvertfall..

Elisabeths Borg sa...

Hei Jorunn.
Takk for koselig hilsen. Er "godt" å se det er flere som har oppstarts problem i bryggeprossesen. Kan være virkelig frustrerende. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, stemmer vel det?

Ha en fin dag videre. Jeg titter innom senere.
Klem fra Elisabeth