Velkommen!
Så fint at du fant veien inn på siden
min! Jeg blir utrolig glad om du legger igjen en liten hilsen etter deg!


tirsdag 30. mars 2010

Litt mer av det gamle

Tenkte jeg kunne vise fram litt hvordan det så ut når vi skulle bygge om kjøkken og stue i 1. etasje. Dette er en jobb vi gjorde i 1996, og det pågikk om sommeren...heldigvis. Da var min datter 1 år, og hennes 1 årsdag ble feiret midt oppi dette. Vi hadde i denne byggeperioden kjøkken på vaskerommet, inkl oppvaskmaskin og vaskerom på badet i 1. etg, siden vi på denne tiden hadde bygget ferdig badet i 2. etg.
Det er greit for en periode å bo på denne måten, når en vet at resultatet blir bedre etter hvert.


Vi startet med å rive all kledning og innredning i den gamle delen. Som det kommer frem av bildene var det brukt leire som isolasjon....jippi. Dette vet alle som har vært borti lignende at kan være forferdelig å drive med. Det er nemlig så tørt og fint at støvet legger seg som en fin hinne overalt, selv om vi hadde tapet igjen åpningen til entrèen. Men vi fikk ut alt.

Det dukket opp noen overraskelser under rivingen. Da den gamle kledningen var fjernet kom det tilsyne et gammelt vindu. Dette ble det ikke gjort noe med, bare kledd igjen på nytt. Vinduet til høyre på bildet var allerede byttet, det ble byttet når vi begynte påbyggingen i 1991, så nå var det "bare" å begynne å kle på nytt. Bjelkelag i gulvet ble byttet ut og nytt gulv ble lagt.
Her ses overgangen mellom gammel og ny del. Den gamle delen var satt opp i tømmer, så veggene er ganske tykke, noe vi måtte ta hensyn til i den nye delen også, så jeg har gode og dype vindusposter. Vi gjorde rivearbeidet og en del av grunnarbeidet selv, men hadde profesjonell hjelp til oppretting og annet byggearbeid. Nytt kjøkken kom etterhvert på plass, og vi hadde nå fått en stor ny stue til. Vi har vel egentlig for mye stueplass i dette huset, i og med at vi har ca 40kvm loftstue og ca 40 kvm stue i 1. etg.

Et glimt av stua i den påbygde delen (med linselusa Martha). Vinduet til venstre i bildet er det samme som på bildet over. Skulle vel vist et bilde fra samme vinkel som bildene over, men det får komme en dag som det er litt mer bloggbart her, ikke alltid det er det nemlig.

Spiseplassen på kjøkkenet slik det er i dag. Den gangen vi bygde denne plassen var det røde vegger og mer furu. Tidene forandrer seg jo, men nå har jeg vel funnet stilen jeg vil viderereføre i det nye huset (tror jeg da). Det er ihvertfall dette jeg trives best med, og har alltid hatt sans for romantiske vakre gjenstander. Og lyse farger må en vel regne med at er det som egner seg best når en blir eldre også.
Ha en fin påske alle sammen

1 kommentar:

Anne C sa...

Artig å se oppussingsprosessen :-) Liker stilen din.