Velkommen!
Så fint at du fant veien inn på siden
min! Jeg blir utrolig glad om du legger igjen en liten hilsen etter deg!


lørdag 9. juni 2012

En epoke er forbi

Da har det skjedd.....at barndomshjemmet til min far er helt borte. 
Brannvesenet tok jobben med å brenne ned både hus og låve.

Bilde tatt av Ole Edvin Tangen, frilansfotograf

Bilde tatt av Ole Edvin Tangen, frilansfotograf




Jeg måtte en tur dit i kveld for å se hvordan det så ut. Og litt vemodig er det selvsagt når en tenker på hvordan jeg har trått mine barnesko her. Det er bare gode minner fra dette stedet, for det er jo som regel slik med bestemorhus. Selv om min farmor dessverre ikke levde lenger enn mine 3 første år, så ble min onkel boende  her etter at hun var gått bort så jeg fortsatte å komme hit.

bilde fra Ring Blad
 Når en tenker på hvilket liv den dama har levd får en tankene på gli. Hun ble enke i en alder av 29 år, og ble alenemor til en jente på 3 år og fødte min onkel 5 dager etter at hun ble enke. Og da fikk hun jo ikke engang fulgt sin mann til graven. Så ble min far født 11 år etter det, og hans far reiste til Amerika. Så da satt hun der alene med 3 barn, et lite gårdsbruk og lite inntekt. Hun døde i en alder av 78 år, og hadde levd et strevsomt liv.





Tenke seg hvordan vi lever i dag, så hadde vi ikke klart oss på den tiden. Jeg har blitt fortalt en historie om at Kong Haakon 7 var på Hvalsmoen og gikk på ski  og kom forbi min farmors hus, hun var ute og måkte snø, og han spurte om han kunne få et glass vann. Damen hentet glasset og enset ikke en gang at det var selveste kongen hun serverte. Hun hadde vel kanskje ikke sett så mye bilder av han, så hun kunne kjenne han igjen.







Når en ser på ruinene etter eiendommen  dukker det opp mange tanker. Hva hun klarte å bygge opp alene, og nå er det ingenting igjen. De majestetiske lønnetrærne står fortsatt, enn så lenge. Og epletrærne som vi har sittet under mange ganger ser litt medtatte ut etter all varmen, men her har vi  fått servert saft og vafler mang en gang. Joda det er mange fine minner. 


 Slipesteinen som det nå bare ligger i ruinene har jeg vært med å sveive mange ganger når ljåen skulle slipes.



Sykkelen har trillet sin siste tur.



Min barndoms liljekonvall- og hvitveis-sted. Det sto fortatt noen få liljekonvaller på toppen av eiendommen, men neste år er det nok ikke noe der. For her skal det nå bygges 2 boligblokker som inneholder 28 leiligheter.
Fotomontasje av blokkene: se artikkel fra lokalavisen

Foto: Loeskollen Utvikling AS
 Men de som kjøper seg leilighet her får en formidable utsikt, men det tenker nok ikke på det livet som ble levd her et tidligere liv.


Takk kjære Mor.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Fint skrevet, Jorunn:-) Og artig å lese.

Gikk forbi der den helga de tok ned platene på huset og de som gjorde det var ikke beskyttet! Jeg fikk høre at det ikke var så farlig bare man ikke ødela platene, men tok de ned ved å nappe ut spikker og ta de forsiktig av. Gikk tilbake igjen etter å ha vært hos Nelly en tur og da lå platene pent pakket inn i plast på henger. mvh Stine

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Så fint skrevet !!
Ta med deg det gode minnene, de har du heldigvis mangen av :)

Fin lørdagskveld til deg
klem Heidi

Marits Hverdagsgleder sa...

Nydelig skrevet. Mange gode minner å ta vare på derfra :)

Unknown sa...

Så nydelig skrevet. Men samtidig så trist.. Får tårer i øynene jeg.
Ha ei fin uke
Anki