Velkommen!
Så fint at du fant veien inn på siden
min! Jeg blir utrolig glad om du legger igjen en liten hilsen etter deg!


mandag 8. februar 2010

Kjøkkenet er utfordringen

Kjøkkenet er vel kanskje det jeg kommer til å bruke mest tid på å planlegge i det nye huset, og jeg bør vel begynne tidlig. Vi må ha bestemt oss for plassering av vann og strøm før støpingen begynner.


Det kjøkkenet vi har i dag brukte jeg også god tid på å planlegge. Jeg ville ha mest mulig plass og utstyr. Det skulle være et godt arbeidskjøkken, noe jeg ble fornøyd med også. Jeg har tenkt forskjellige soner: bake, koke og vaske. Vi har i dag godt med skuffer og skap-plass, kjølehjørne , stekovn i høyskap. (og for den skarpe leser, kan du se at det mangler en mikrobølgeovn over stekovnen, denne tok fyr før jul, og vi har ikke klart å finne ny med riktige mål, så her er det nå bare ett åpent hull). Jeg er også glad for at jeg senket kokeplassen 10 cm, dette letter oversikten under viften, som jo er ganske ruvende i seg selv. Jeg har lenge tenkt at jeg skal finne meg noen visdomsord å få malt på denne hvite flaten, eventuelt en engangssjablong. Må visst lete etter det igjen.



Denne delen er jeg veldig fornøyd med. Her brukte vi overskap på to sider slik at vi fikk utnyttet hele plassen, og med en skufferekke innerst slapp vi et tomt hjørne. Lampene som henger over denne delen er de jeg lagde i høst, synes de ble ganske bra.
En ting er jeg hvertfall sikker på , og det er at det ikke blir noe oljet furutak eller gulv neste gang. Dagens kjøkkeninnredning malte vi høsten 2008, og ble veldig fornøyd med resultatet. Før var det furukjøkken som var like mørkt som taket, så forandringen ble stor. Veggene hadde vi malt tidligere.



Her er det god arbeidsplass til baking, og ekstra bra med denne løsningen når jeg og min datter steker lefser for da står vi på hver vår side.
Dagens kjøkken er ca 24 kvm inkl. spiseplass som utgjør ca halvparten. Det er ikke så stor forskjell på kvm på det nye, men der er det dører å ta hensyn til. Jeg har jo endelig fått dør fra kjøkkenet og rett ut i hagen. Gleder meg til det.



Spiseplassen er stor og god og har plass til mange. Sittebenken er snekret på plass, og det forenkler rengjøringen under bordet, pluss at det er oppbevaringsplass under hele. Litt usikker på om dette blir løsningen neste gang. Ønsker meg egentlig et stort rundt bord. Det er det vel kanskje ikke behovet for så stor spiseplass lenger da, selv om jeg liker godt å be gjester til store lag. Da er det alltid koselig å sitte her. Det blir nok mulighet for å dekke langbord i nye huset også ser jeg.


En tegning av hvordan kjøkkenavdelingen blir i det nye huset. Slik det er tegnet fra leverandør så er det innredning langs den ene veggen bare. Den plassen mellom vaskeromsdør og bod-dør tror jeg at jeg vil benytte til såkalt anretning. Ser for meg hvite fine skap, med skuffer nederst og glassdører til taket. Det som er merket som bod, kommer jeg til å benytte som spiskammers. Her vil jeg gjerne ha kjølerom, fryser, oppbevaring og "grovkjøkken".

Ingen kommentarer: